This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Luciene Torres de Mello Pereira
Citações | PEREIRA, L. T. M.;PEREIRA, LUCIENE |
Curso/Programa | Economia de Empresas - Stricto Sensu |
Titulação | Doutorado |
Área | Ciências Socias Aplicadas :: Economia |
Formação
- Doutorado - Periodo: 2012 a 2016 - Economia
Escola de Pós-Graduação em Economia - Mestrado - Periodo: 2011 a 2013 - Economia
Escola de Pós-Graduação em Economia - Graduação - Periodo: 2007 a 2010 - Economia
Fundação Getúlio Vargas
Atuação Profissional
- ANÁLISE ECONÔMICA (UFRGS)- / Periodo: 2018 a atual
- Bahia Asset Management- / Periodo: 2016 a 2018
- Banco BBM S.A.- / Periodo: 2010 a 2010
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2018 a 2018
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2018 a 2018
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2014 a 2016
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2014 a 2014
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2014 a 2014
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2013 a 2013
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2013 a 2013
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2013 a 2013
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2013 a 2013
- Fundação Getulio Vargas- / Periodo: 2012 a 2012
- Instituto Brasileiro de Economia- / Periodo: 2016 a 2016
- PIBIC/CNPQ- / Periodo: 2008 a 2010
- SCOTTISH JOURNAL OF POLITICAL ECONOMY- / Periodo: 2018 a atual
- Universidade Católica de Brasília-UCB / Periodo: 2018 a atual
- World Bank- / Periodo: 2018 a atual
Linha de Pesquisa
Projetos de Pesquisa
- As interações entre cultura e instituições e seus efeitos sobre crime, educação, gestão financeira e empreendedorismo
O presente projeto pretende ampliar a fronteira de conhecimento sobre as interações entre a cultura nacional, o funcionamento das instituições e os fenômenos socioeconômicos. Mais especificamente, propõe-se uma agenda de pesquisa em quatro áreas do conhecimento: empreendedorismo, educação, gestão financeira e crime. O eixo comum é a metodologia empírica e as dimensões de cultura.
Período: 2019 - atual / Situação: EM_ANDAMENTO / Natureza: PESQUISA - From Malthus to Malthus
Underneath a veneer of common structural transformation patterns, countries exhibit vast differences in their growth and allocation of human capital. In the one extreme, countries such as Korea, Taiwan, and, more recently, some segments of China, have transitioned, within just two generations, from prototypical agrarian Malthusian economies to fast-growing, high- skill-intensive modern service economies. In the other extreme, quite a few countries in Latin America, Africa and Asia have transitioned from similar initial Malthusian economies to urban, slow-growing, pseudo-Malthusian economies that are intensive in low-skill service jobs. We argue that a key determinant for such divergent paths lies in the direction of education policies of countries. We show that in the data, those countries that prioritize subsidies to university education in detriment of elementary and secondary education are those with large segments of the population with low skills, i.e., what we call the pseudo-Malthusian state. In contrast, countries that emphasize subsidizing high quality elementary and secondary education, possibly in detriment of higher education are the ones that have converged to the group of modern economies, which are mostly populated by high-skilled workers. In our model, we enhance the traditional quantity-quality fertility-vs-education model with households with multiple skill levels and multiple choices for the education of their children, ranging from no investment at all, to primary, secondary and up to tertiary education. The model replicates quite naturally that countries that emphasize lower levels of education eventually converge to a modern, skill intensive economy, while those which emphasize financing higher education will transition from a Malthusian economy to another.
Período: 2019 - atual / Situação: EM_ANDAMENTO / Natureza: PESQUISA - Casamentos Seletivos e Desigualdade de Renda no Brasil
O objetivo deste projeto é investigar a evolução do mercado de casamento e o seu impacto na distribuição de renda no Brasil
Período: 2015 - 2016 / Situação: CONCLUIDO / Natureza: PESQUISA
Áreas de Atuação
- Ciências Socias Aplicadas :: Economia :: Crescimento, Flutuações e Planejamento Econômico :: Crescimento e Desenvolvimento Econômico
- Ciências Socias Aplicadas :: Economia :: Economia do Bem-Estar Social ::
- Ciências Socias Aplicadas :: Economia :: Economia Regional e Urbana :: Economia Urbana
- Ciências Socias Aplicadas :: Economia :: Macroeconomia ::
- Ciências Socias Aplicadas :: Economia :: Métodos Quantitativos em Economia ::
Idiomas
- Espanhol: Lê: BEM, Fala: POUCO, Escreve: POUCO, Compreende: RAZOAVELMENTE
- Francês: Lê: BEM, Fala: RAZOAVELMENTE, Escreve: RAZOAVELMENTE, Compreende: BEM
- Inglês: Lê: BEM, Fala: BEM, Escreve: BEM, Compreende: BEM
- Português: Lê: BEM, Fala: BEM, Escreve: BEM, Compreende: BEM
Banca Julgadora
Tipo de Produção | 2018 | 2019 | Total |
---|---|---|---|
Participação em Banca de Doutorado | 1 | 1 | 2 |
Participação em Banca de Graduação | 0 | 1 | 1 |
Participação em Banca de Mestrado | 0 | 1 | 1 |
Total | 1 | 3 | 4 |
Eventos
Tipo de Produção | Anterior | 2017 | 2019 | Total |
---|---|---|---|---|
Participação em Congresso | 1 | 0 | 0 | 1 |
Participação em Encontro | 5 | 1 | 1 | 7 |
Total | 6 | 1 | 1 | 8 |
Orientação
Tipo de Produção | 2019 | Total |
---|---|---|
Orientações em Andamento para Graduação | 2 | 2 |
Total | 2 | 2 |
Prêmios
Tipo de Produção | Anterior | Total |
---|---|---|
Prêmios | 2 | 2 |
Total | 2 | 2 |
Produção Bibliográfica
Tipo de Produção | Anterior | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Total |
---|---|---|---|---|---|---|
Apresentação de Trabalho | 2 | 1 | 0 | 2 | 1 | 6 |
Artigo Publicado | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Programa de Rádio ou TV | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Trabalho em Eventos | 4 | 0 | 4 | 2 | 1 | 11 |
Total | 6 | 1 | 6 | 4 | 2 | 19 |