This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Detalhes da Produção
Tipo | Artigo Publicado |
Grupo | Produção Bibliográfica |
Descrição | OLIVEIRA JUNIOR, A. P. ; MORAIS, J. F.. VALIDAÇÃO DA ESCALA DE ATITUDES DE PROFESSORES DE ESTATÍSTICA (EAPE) EM RELAÇÃO À ESTATÍSTICA NO ENSINO SUPERIOR NO BRASIL. Ciência e Educação (UNESP. Impresso), v. 15, p. 581-591, 2009. |
Autor | Ailton Paulo de Oliveira Junior |
Ano | 2009 |
Informações Complementares
Ano do artigo | 2009 |
Descricão e Informacões Adicionais | O presente estudo visou a construção e validação de uma escala de atitudes de professores de Estatística em relação à Estatística em cursos de Graduação no Brasil. A validação da Escala de Atitudes de professores de Estatística em relação à Estatística (EAPE) contou com uma amostra de 87 professores de sete estados brasileiros (Distrito Federal, Rio Grande do Sul, Paraná, Santa Catarina, São Paulo, Rio de Janeiro e Minas Gerais) de instiuições de Ensino Superior pública e privada. Foi realizada análise fatorial experimental para a verificação da dimensionalidade da EAPE, sendo a solução de quatro fatores considerada a mais adequada. Os fatores extraídos foram denominados cognitivo, educativo, afetivo/social e de conduta, com alfas de Cronbach de 0,65; 0,68; 0,51 e 0,63, respectivamente. A escala geral apresentou uma consistência interna de 0,76. |
Descricão e Informacões Adicionais(en) | This study aimed to build and validate a scale of attitudes of teachers of Statistics towards Statistics in the Graduate courses in Brazil. The validation of the scale of attitudes of teachers of Statistics in relation to Statistics (EAPE) had a sample of 87 teachers from seven Brazilian states (Distrito Federal, Rio Grande do Sul, Paraná, Santa Catarina, São Paulo, Rio de Janeiro and Minas Gerais) from institutions of higher education public and private. Factor analysis was performed for the experimental verification of dimensionality of EAPE, and the solution of four factors considered more appropriate. The factors taken were called cognitive, educational, emotional/social and conduct, with the Cronbach alphas of 0.65, 0.68, 0.51 and 0.63, respectively. The scale showed a general internal consistency of 0.76. |
Divulgacão Científica | NAO |
Homepage do Trabalho | [http://www2.fc.unesp.br/cienciaeeducacao/viewarticle.php?id=588] |
Idioma | Português |
ISSN | 15167313 |
Meio de Divulgação | VARIOS |
Natureza | COMPLETO |
Página Final | 591 |
Página Inicial | 581 |
Relevância | SIM |
Série | 3 |
Título do Artigo | VALIDAÇÃO DA ESCALA DE ATITUDES DE PROFESSORES DE ESTATÍSTICA (EAPE) EM RELAÇÃO À ESTATÍSTICA NO ENSINO SUPERIOR NO BRASIL |
Título do Artigo(en) | VALIDATION OF THE SCALE OF ATTITUDES OF TEACHERS OF STATISTICS (EAPE) TOWARDS THE STATISTICS IN HIGHER EDUCATION IN BRAZIL |
Título do Períodico ou Revista | Ciência e Educação (UNESP. Impresso) |
Volume | 15 |