This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Detalhes da Produção
Tipo | Artigo Publicado |
Grupo | Produção Bibliográfica |
Descrição | MANICA, L. E. ; CALIMAN, G.. As Características, Habilidades e Competências Exigidas para o Docente atuar na Educação Profissional com Alunos com algum tipo de Deficiência. Boletim Técnico do SENAC, v. 40, p. 55-73, 2014. |
Autor | Geraldo Caliman |
Ano | 2014 |
Informações Complementares
Ano do artigo | 2014 |
Descricão e Informacões Adicionais | O artigo revela características, habilidades e competências para o docente que na Educação Profissional tem alunos com deficiência, divididas em categorias as quais identificamos a partir dos entrevistados: paciência; crer nas potencialidades do aluno; metodologia diferenciada; qualificação profissional na área; aprendizagem mediada; avaliação diferenciada; diálogo; superação do preconceito; ousadia; humildade; prática relacionada com a cidadania; trabalho socioeducativo; e a transmissão de valores. Muitas dessas categorias são cabíveis a qualquer professor; contudo, o foco deste artigo está em evidenciar o desejo quanto ao novo jeito de ser docente na visão daqueles que fazem a prática pedagógica inclusiva no dia a dia das escolas profissionais. Foram pesquisados 48 docentes. 35 alunos com deficiência e 28 gestores, em 18 estados |
Descricão e Informacões Adicionais(en) | The paper reveals characteristics, skills and competencies for the teacher that, in the Vocational Education, has students with disabilities, divided into categories which were identified from the interviewees: patience; to believe in the potential of the student; differentiated methodology; professional quali-fication in the area; mediated learning; differentiated evaluation; prejudice overcoming; audacity, humility; practice related to citizenship; socio-educational work and the transmission of values. Many of these categories are applicable to any teacher, but, the focus of this paper is to highlight the desire as a new way to be a teacher in the vision of those who make the inclusive pedagogical practice in the day to day of vocational schools. For this paper, 48 teachers, 35 students with disabilities and 28 school directors were surveyed in 18 States. |
Divulgacão Científica | NAO |
Homepage do Trabalho | [http://www.senac.br/media/65394/54-40-2-3.pdf] |
Idioma | Português |
ISSN | 0102549X |
Meio de Divulgação | IMPRESSO |
Natureza | COMPLETO |
Ordem de Importância | 1 |
Página Final | 73 |
Página Inicial | 55 |
Relevância | NAO |
Série | 2 |
Título do Artigo | As Características, Habilidades e Competências Exigidas para o Docente atuar na Educação Profissional com Alunos com algum tipo de Deficiência |
Título do Artigo(en) | The Characteristics, skils and Competences required for Teachers in Professional Education with students with deficiency |
Título do Períodico ou Revista | Boletim Técnico do SENAC |
Volume | 40 |