This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.
Detalhes da Produção
Tipo | Artigo Publicado |
Grupo | Produção Bibliográfica |
Descrição | CALIMAN, G. ; GUIMARÃES-IOSIF, R. ; LUCENA, J.I.A.de ; SANTOS, V.G. dos. Youth Leadership and Global Citizenship: Alternatives for Peacebuilding in Brazilian Public Schools. Ensaio. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 108, p. 1-23, 2020. |
Autor | Geraldo Caliman |
Ano | 2020 |
Informações Complementares
Ano do artigo | 2020 |
Descricão e Informacões Adicionais | Liderança juvenil e cidadania global: alternativas para a construção de paz em uma escola pública A paz é fruto de uma construção social que demanda um processo individual e coletivo de informação e compromisso na construção de um mundo mais justo e inclusivo. A Universidade e a escola, enquanto espaços de educação formal tem um grande potencial como promotores e construtores de paz. O artigo discute esses dois argumentos a partir de uma experiência desenvolvida em duas escolas públicas do Distrito Federal pela Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade da Universidade Católica de Brasília (UCB), a partir de 2015 até o presente. A primeira parte discute-se o presente contexto da juventude a partir de um foco teórico na cidadania global e na centralidade da liderança juvenil para a apropriação de processos de construção de paz. A segunda parte enfatiza o papel da universidade e da escola pública na construção de redes que atuam proativamente na educação dos jovens para a cidadania, preparando-os para o eventual confronto com situações de violência e intolerância. A última parte do artigo volta-se para as experiências de sucesso dos últimos anos, capazes de ativar a prevenção da violência escolar e a construção de uma cidadania global. O estudo mostra que os princípios de educação para a paz e formação da cidadania global inspirados na UNESCO são importantes alternativas para a promoção e construção de culturas de paz. |
Descricão e Informacões Adicionais(en) | Peace is a social construct that demands a process of individual and collective awareness and commitment for the construction of a fairer and more inclusive world. The University and the school, as formal educational spaces have a great potential as peacebuilders. This article discusses these two arguments from fragments of an experience held in two public schools from Distrito Federal. It was conducted by the UNESCO Chair on Youth, Education, and Society (Catholic University of Brasília UCB) from 2015 to the present. The first part discusses the current context of young people from the theoretical lens of global citizenship and the centrality of youth leadership and empowerment in the process of peace building. The second part emphasizes the role of the university and the public school in the construction of networks that act proactively in the citizenship education of young people, preparing them for confrontation with situations of violence and the most diverse types of intolerance. The final part of the article looks at the experiences of the last three years, examples of successful educational practices that have the potential to act in the prevention of school violence and in the construction of an inclusive and emancipatory global citizenship. The study shows that UNESCOs principles of education for peace and global citizenship are important alternatives for the promotion and building of peace. |
Divulgacão Científica | NAO |
DOI | 10.1590/S0104-40362020002802047 |
Idioma | Inglês |
ISSN | 01044036 |
Meio de Divulgação | NAO_INFORMADO |
Natureza | COMPLETO |
Página Final | 23 |
Página Inicial | 1 |
Relevância | NAO |
Título do Artigo | Youth Leadership and Global Citizenship: Alternatives for Peacebuilding in Brazilian Public Schools |
Título do Artigo(en) | Youth Leadership and Global Citizenship: Alternatives for Peacebuilding in Brazilian Public Schools |
Título do Períodico ou Revista | Ensaio. Avaliação e Políticas Públicas em Educação |
Volume | 108 |